Księgowość pełna i uproszczona różnice i definicje tych pojęć muszą być odpowiednio przekazane, aby przedsiębiorca mógł dopasować do siebie formę prowadzenia ewidencji.
Pełna księgowość to rozbudowany system ewidencjonowania wszelkich zdarzeń finansowych. Jest to narzędzie precyzyjne i skomplikowane, dlatego wiąże się z koniecznością zatrudnienia obsługi księgowej, co dla mniejszych przedsiębiorstw mogłoby być uciążliwe.
Podstawową funkcją pełnej księgowości jest obliczanie podatku, jednak oprócz tego daje znacznie więcej możliwości analizy sytuacji finansowej firmy.
Uproszczona księgowość dzieli się na trzy formy – ryczałt ewidencjonowany który stosuje się gdy płacimy podatek uzależniony od przychodów, karta podatkowa przeznaczona dla niewielu firm płacących określoną kwotę podatku i księga przychodów i rozchodów.
Księgowość pełna i uproszczona różnice – przede wszystkim druga opcja jest jedynie zestawem podstawowych zasad związanych z gromadzeniem danych finansowych firmy. Korzystają z niej głównie osoby, które prowadzą małe firmy. Zadaniem tej formy ewidencji jest jedynie wyliczenie podatku, ponieważ jeśli firma się rozbuduje to nie da nam pełnego obrazu o stanie działalności.