Przedsiębiorcy uprawnieni do prowadzenia księgowości uproszczonej mogą wybrać jedną z spośród następujących form opodatkowania:
1. Podatkowa księga przychodów i rozchodów
2. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
3. Karta podatkowa
Karta podatkowa to najprostsza forma opodatkowania dochodu przedsiębiorcy w polskim systemie podatkowym. Polega na comiesięcznym regulowaniu podatku, którego wysokość nie zależy od wielkości dochodów.
Wysokość podatku w ramach karty podatkowej ustala naczelnik urzędu skarbowego. Kieruje się on ilością zatrudnianych przez przedsiębiorcę pracowników, rodzajem, prowadzonej działalności, a także liczbą mieszkańców miejscowości, w której prowadzona jest działalność.
Prowadząc kartę podatkową przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku:
– prowadzenia ksiąg rachunkowych,
– prowadzenia ewidencji przychodów,
– składania zeznań i sprawozdań podatkowych,
– regulowania zaliczek na podatek dochodowy.
Jego obowiązki ograniczają się do wystawiania rachunków i faktur, potwierdzających zakup towaru lub usługi, jednak wyłącznie jeżeli zażąda tego Klient.