Każda firma prowadząca pełną księgowość zobowiązana jest do sporządzenia sprawozdania finansowego po zakończeniu roku obrotowego. To sprawozdanie jest dla jednostki oraz organów, którym się je przekazuje dokładną informacją o stanie finansowo-majątkowym oraz o osiągniętym zysku. Sprawozdanie finansowe zawiera między innymi rachunek zysków i strat oraz bilans – zestawienie aktywów i pasywów, które doskonale mogą pokazują sytuację jednostki gospodarczej.
Sprawozdanie w zależności przez jaką jednostkę jest sporządzane, może składać się z innych dokumentów. Obowiązkowo muszą znaleźć się wspomniane wcześniej dokumenty – rachunek zysków i strat oraz bilans, a także wprowadzenie do sprawozdania oraz dodatkowe informacje i objaśnienia. W niektórych sprawozdaniach, które będą poddawane audytowi finansowemu dodatkowo trzeba zamieścić: zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym, rachunek przepływów pieniężnych. Spółki kapitałowe mają obowiązek sporządzania również sprawozdania z działalności, które dołącza się do sprawozdania finansowego.