W zależności od prowadzonej ewidencji księgowej właściciel przedsiębiorca musi stosować odrębny system księgowy dla wszystkich transakcji i operacji gospodarczych. Kontrola związana z rachunkowością i podatkami pozwala ustalić obciążenia fiskalne jakie posiada podmiot oraz ile i w jaki sposób przeprowadzane są operację gospodarcze.
Formy ewidencji jakie prowadzić może podmiot gospodarczy dzielą się na pełne czyli księgi rachunkowe będące precyzyjnym i szczegółowym systemem ewidencji operacji gospodarczych oraz uproszczone czyli książka przychodów i rozchodów, ryczałt ewidencjonowany lub karta podatkowa.
Różnicą, pomiędzy tymi dwoma sposobami ewidencjonowania, to głównie różnica w strukturze – w pierwszym przypadku każda, nawet najmniejsza operacja musi zostać wykazana, a ponadto na koniec roku sporządzone musi zostać sprawozdanie finansowe. Mała księgowość natomiast przeznaczona jest głównie dla podmiotów, które nie przeprowadzają dużej liczby operacji i faktur, ponieważ do ich zadań należy jedynie ewidencja przychodów.