Zapisy w księgach rachunkowych dokonywane mogą być w formie ręcznej, tradycyjnej lub komputerowej. Wybór pomiędzy księgowością pełną lub uproszczoną może nie być prosty, ponieważ zarówno pierwszy jak i drugi sposób posiada swoje wady i zalety, a dodatkowo w niektórych przypadkach sposób ewidencjonowania zostaje nałożony na formę organizacyjno-prawną zgodnie z ustawą o rachunkowości.
Księgi rachunkowe prowadzą spółki akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością, komandytowe oraz osoby fizyczne wykonujące jednoosobową działalność gospodarczą, a także ich spółki cywilne, jawne i partnerskie, jeżeli wartość przychodów netto nie przekroczyła równowartości 2 milionów euro.
Podatnik w tym przypadku musi prowadzić szczegółowe zapisy wszystkich operacji gospodarczych oraz sporządzać sprawozdania finansowe. Alternatywną możliwością jest uproszczona księgowość, w której skład wchodzi księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz karta podatkowa.
Przedsiębiorca może w małej ewidencji dokonywać jedynie zapisów związanych z przychodami, natomiast mimo łatwej formy nie ma możliwości skorzystania z ulg i odliczeń z tytułu podatków.