Księgi rachunkowe to dokumenty prowadzone w ramach księgowości pełnej. Ujmuje się w nich zapisy dotyczące zaistniałych zdarzeń gospodarczych.
Księga rachunkowa składa się z następujących elementów:
– dziennik – zawiera informacje o dokonanych operacjach gospodarczych. Dane w nim zawarte powinny być chronologiczne i mieć kolejne oznaczenia numerowe.
– księga główna – zawiera zapis wszystkich zdarzeń gospodarczych w formie podwójnego zapisu.
– księga pomocnicza – uszczegóławia i uzupełnia zapisy w księdze głównej.
– zestawienie obrotów i sald.
– wykaz składników aktywów i pasywów.
Do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązane są osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie jeżeli przychody z tytułu wykonywanej przez nie działalności za poprzedni rok podatkowy przekroczyły równowartość 2 000 000 euro.
Prowadzenie ksiąg rachunkowych należy przekazać specjalistom, co naraża przedsiębiorców na dodatkowe opłaty. Prowadzenie tych dokumentów ma jednak sporo zalet. Po pierwsze, pozwala przeprowadzić analizę finansową danego podmiotu. Po drugie, daje możliwość bieżącego kontrolowania przychodów i kosztów. Inną zaletą jest także szansa na opracowanie własnej polityki rachunkowości.