Prowadzenie KPiR

Przedsiębiorstwa, których roczne dochody nie przekraczają dwóch milionów euro, oczywiście po przeliczeniu na walutę polską, mogą prowadzić księgi swojej firmy w uproszczonej formie. Księgowość uproszczona obejmuje np. prowadzenie KPiR, czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Czym jest KPiR?

Jest to po prostu księga przychodów i rozchodów przedsiębiorstwa. Prowadzenie KPiR wymaga przede wszystkim: określenia szczegółowej instrukcji obsługi wykorzystywanego programu, przechowywania danych w sposób chroniący je przed zniszczeniem oraz utrzymywania całej dokumentacji handlowej w odpowiednim porządku.

Jeśli jesteś właścicielem podmiotu gospodarczego, który może prowadzić uproszczoną księgowość, ale sądzisz, że prowadzenie KPiR może przerosnąć Twoje możliwości – zleć to profesjonalnej księgowej. Powierzenie tak ważnych zadań odpowiednio wykwalifikowanej osobie, zapewni bezpieczeństwo Twojej firmie oraz da pewność, że wszystkie zobowiązania zostały odpowiednio uregulowane i zapisane.

Księgowość dla niewielkiej firmy

Niewielka firma w większości przypadków uprawniona jest do prowadzenia księgowości uproszczonej. Jest to ogromne udogodnienie, ponieważ nie wymusza na przedsiębiorcy obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tym samym koszty związane z prowadzeniem uproszczonego odpowiednika również są znacznie niższe. Przedsiębiorca może nawet zdecydować się na samodzielne prowadzenie księgowości, jednak wiążę się to z ryzykiem popełnienia błędów, które bezpośrednio rzutują na niewłaściwe relacje z Urzędem Skarbowym. Konsekwencje z tytułu niepoprawnych rozliczeń również są bardzo poważne i bardzo często znacznie osłabiają pozycję przedsiębiorstwa.

Z tego względu warto pomyśleć nad skorzystaniem z usług profesjonalistów. Dzięki temu firma otrzyma najwyższy poziom obsługi, a przedsiębiorca będzie mógł skoncentrować się na własnej działalności.

Nasza firma oferuje profesjonalne usługi księgowe w atrakcyjnej cenie. Zachęcamy zatem do kontaktu w celu poznania szczegółów naszej oferty oraz przedstawienia swoich pytań, nasi konsultanci chętnie na nie odpowiedzą.

Czym jest podatek VAT?

Podatek VAT to forma podatku pośredniego dotyczącego zarówno sprzedawców, jak i konsumentów. Jest on bowiem naliczany do każdej transakcji.

Mechanizm podatku VAT sprawia, iż jest to podatek wielofazowy, który powoduje przyrost podczas każdej fazy obrotu gospodarczego. Jego specyfika sprawia, że ostatecznym odbiorcą jest konsument, ponieważ poszczególni przedsiębiorcy mogą odliczyć jego wysokość od swoich przychodów.

VAT w przeciwieństwie do podatków dochodowych nie jest regulowany bezpośrednio w Urzędzie Skarbowym, ale podczas kupna dobra bądź usługi.

W Polsce wyróżniamy następujące stawki podatku od towarów i usług:

– 23% stawka podstawowa,
– 8% stawka obniżona obejmująca między innymi roboty budowlano-montażowe,
– 5% stawka obniżona obejmująca produkty rolne, inwentarz żywy, książki i czasopisma specjalistyczne,
– 0% stawka obniżona dla wewnątrzwspólnotowej dostawy oraz eksportu towarów.

W niektórych sytuacjach przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zwolnienia z danego podatku. Wówczas na fakturze należy zaznaczyć to za pomocą oznaczenia “zw”.

Kiedy zapłacić VAT?

Przedsiębiorcy przechodzący w stan czynnych podatników VAT bardzo często pytają o termin regulacji tego podatku. Aby jednak odpowiedzieć im na to pytanie konieczne jest przeanalizowanie tego, czym w zasadzie jest ten podatek.

Podatek VAT, czyli podatek od towarów i usług to rodzaj podatku pośredniego, który naliczany jest do każdej transakcji. Dotyczy zatem zarówno sprzedawców, jak i konsumentów. W ostateczności podatek ten regulowany jest przez ostatecznego odbiorcę towaru bądź usługi.

Podatek VAT wliczony jest w cenę towarów i usług. Nie regule się go zatem bezpośrednio w Urzędzie Skarbowym.

W Polsce wyróżniamy następujące stawki VAT-u:
– 23% – stawka podstawowa,
– 8% – stawka obniżona, np. roboty budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
– 5% – stawka obniżona, np. produkty rolne, inwentarz żywy,
– 0% – stawka dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz eksportu towarów.

Przedsiębiorca powinien rozliczać się z VAT miesięcznie lub kwartalnie. W tym celu powinien do 25. dnia każdego miesiąca, który następuje po miesiącu bądź kwartale którego dotyczy rozliczenie złożyć deklarację VAT.

Czym jest księga rachunkowa?

Księgi rachunkowe to dokumenty prowadzone w ramach księgowości pełnej. Ujmuje się w nich zapisy dotyczące zaistniałych zdarzeń gospodarczych.

Księga rachunkowa składa się z następujących elementów:
– dziennik – zawiera informacje o dokonanych operacjach gospodarczych. Dane w nim zawarte powinny być chronologiczne i mieć kolejne oznaczenia numerowe.
– księga główna – zawiera zapis wszystkich zdarzeń gospodarczych w formie podwójnego zapisu.
– księga pomocnicza – uszczegóławia i uzupełnia zapisy w księdze głównej.
– zestawienie obrotów i sald.
– wykaz składników aktywów i pasywów.

Do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązane są osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie jeżeli przychody z tytułu wykonywanej przez nie działalności za poprzedni rok podatkowy przekroczyły równowartość 2 000 000 euro.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych należy przekazać specjalistom, co naraża przedsiębiorców na dodatkowe opłaty. Prowadzenie tych dokumentów ma jednak sporo zalet. Po pierwsze, pozwala przeprowadzić analizę finansową danego podmiotu. Po drugie, daje możliwość bieżącego kontrolowania przychodów i kosztów. Inną zaletą jest także szansa na opracowanie własnej polityki rachunkowości.

Internetowe porady księgowe

Internetowe porady księgowe skierowane są do osób prowadzących własną działalność i szukających odpowiedzi na pytania, które wymagają omówienia z fachowcem. Oferta jest również dla tych, którzy myślą o założeniu własnej jednostki gospodarczej, ale nie wiedzą od czego zacząć i z czym się to wiąże.

Specjaliści świadczący takie usługi pozwalają przedsiębiorcy zaoszczędzić sporo czasu oraz pieniędzy poprzez fachowe porady i odpowiednio dostosowane do potrzeb Klienta rozwiązania.

Internetowe porady księgowe pozwalają na kontakt z doradcą niemal 24h na dobę i nie wymagają niczego więcej, niż sprawnego łącza internetowego wraz z odpowiednim sprzętem, który w dzisiejszych czasach posiada praktycznie każda osoba. Ponadto eksperci są w stanie pomóc zainteresowanym niezależnie od ich lokalizacji.

Jeśli cenią sobie Państwo czas poświęcony na rozwój firmy – Internetowe porady księgowe to odpowiednie rozwiązanie. Wiele kancelarii na rynku ma w swojej ofercie elektroniczny obieg dokumentów, który umożliwi dostarczanie ich do biura drogą elektroniczną, elastyczny cennik oraz optymalizację kosztów usługi.

Zawieszenie spółki a wyrejestrowanie z VAT

Zdarzają się sytuacje, kiedy przedsiębiorca nie może uporać się z prowadzeniem działalności i decyduje się na zawieszenie działalności.

Jak przebiega zawieszenie spółki a wyrejestrowanie z VAT?
Otóż naczelnik Urzędu Skarbowego dokonuje wykreślenia podatnika z urzędu z rejestru czynnych podatników VAT, gdy zawiesił on wykonywanie działalności gospodarczej na okres, co najmniej 6 miesięcy.

W takim przypadku podatnik zostaje automatycznie wyrejestrowany z VAT, co może znacznie utrudnić mu odliczanie podatku VAT w trakcie zawieszenia jak i ubieganie się o zwrot podatku.

Można tego uniknąć tylko pod warunkiem, że przedsiębiorca zgłosi odpowiednie zawiadomienie oraz będzie w okresie zawieszenia działalności wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Zawieszenie spółki a wyrejestrowanie z VAT nie dzieje się natomiast automatycznie, jeśli przedsiębiorca nie przewidział terminu zawieszenia powyżej 6 miesięcy. Poniżej tego okresu status podatnika w trakcie zawieszenia spółki jest niezmienny, jednak nie musi on składać deklaracji za okresy rozliczeniowe.

Przywilej ten nie obowiązuje przedsiębiorców dokonujących:
– wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów
– importu usług lub nabycia towarów, w zakresie których są podatnikami

Jak zawiesić działalność spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?

W każdej firmie zdarzyć się może sytuacja, w wyniku której działalność gospodarcza musi zostać zawieszona. Wspólnicy mają prawo zawiesić podmiot gospodarczy pod warunkiem, że w firmie nie są zatrudniani żadni pracownicy.

Aby prawidłowo przejść procedurę wstrzymania działań firmy warto skorzystać z pomocy podmiotów zewnętrznych. Eksperci, którzy posiadają odpowiednią wiedzę oraz kompetencje, wiedzą jak zawiesić działalność spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jeżeli przedsiębiorca działa w formie spółki handlowej, to zgłoszenie o zawieszeniu działalności dokonane powinno zostać w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu podjęcia stosownej decyzji. Do obowiązkowych czynności podlega także wyrejestrowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ponieważ w tym czasie podatnik nie musi opłacać składek z tytułu ubezpieczenia społecznego. Zawieszenie działalności gospodarczej wiąże się jednak z dużą ilością formalności i przynajmniej podstawową wiedzą z zakresu prawa oraz kodeksu spółek.

Jeżeli nie czujesz się pewnie w kwestii formalności i ustaw, a sporządzanie wniosków i formularzy kojarzy się Państwu z katorgą to polecamy skontaktowanie się z naszym biurem. Oferujemy kompleksowe wsparcie z dziedziny rachunkowej, prawnej oraz księgowej. Pomożemy w prowadzeniu ksiąg, ale także w aktualizacji wpisów i zawieszeniu działalności w KRS.

Zamykanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Podjęcie decyzji o zamknięciu spółki, wiąże się z koniecznością przeprowadzenia długotrwałego procesu likwidacyjnego spółki.

Jeśli jednak taka decyzja zapadła, należy dokładnie dowiedzieć się jak wygląda zamykanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Najważniejszą czynnością jest dopilnowanie terminów oraz złożenie kompletnej i poprawnie sporządzonej dokumentacji.

Likwidacją spółki zajmują się ustanowieni w uchwale likwidatorzy.

Zamykanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością opiera się na poniższej dokumentacji:
– uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki
– uchwała o otwarciu likwidacji
– uchwała o ustanowieniu likwidatorów
– zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego o otwarciu likwidacji
– dowody opłat wymaganych za wnioski w Krajowy Rejestrze Sądowym
– ogłoszenie likwidacji oraz wniosek jego zamieszczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym
– bilans otwarcia likwidacji
– sprawozdanie finansowe
– sprawozdanie prac likwidatorów
– wniosek o wykreślenie spółki z rejestru.

Jeśli planują Państwo zamykanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, to koniecznie należy przygotować odpowiednie dokumenty, które następnie trzeba należycie wypełnić i przekazać do odpowiedniego organu.

Pomoc w likwidacji przedsiębiorstwa formalności

Proces likwidacji zazwyczaj postrzegany jest jako długotrwały i pracochłonny. Nie można temu zaprzeczyć, ale jeśli postępuje się według odpowiednich zasad, to z likwidacją działalności nie powinno być większego problemu.

Czasami może się jednak przydać pomoc w likwidacji przedsiębiorstwa formalności, dlatego nasi eksperci służą pomocą.

Pierwszym krokiem jest podjęcie uchwały o likwidacji spółki, która musi zostać przegłosowana większością głosów. Do 7 dni od jej podjęcia, koniecznie należy złożyć odpowiednio wypełniony wniosek, o wykreślenie firmy z KRS.

Nie można pominąć także wyrejestrowania się z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ponieważ likwidacja firmy wiąże się z utratą podwójnej osobowości w sferze ubezpieczeniowej. Po samym zgłoszeniu otwarcia likwidacji działalności, firma musi dokonać ogłoszenia rozpoczęcia procesu likwidacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Do obowiązków likwidatorów należy sporządzenie bilansu likwidacyjnego, który sporządza się na dzień otwarcia likwidacji.

Ostatnie kroki do całkowitego zamknięcia działalności to upłynnienie majątku oraz wezwanie wierzycieli do płatności, a także podział majątku między wspólników.