Cena transferowa

Cena transferowa to inaczej cena, która posiada swoje zastosowanie w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi lub przedsiębiorstwami, które posiadają siedziby w rajach podatkowych. Znaczną część transakcji na rynku biznesowym stanowi przepływ towarów handlowych pomiędzy podmiotami z jednej grupy kapitałowej lub świadczenie usług na rzecz osób prawnych.

Za ceny transferowe uznaje się ceny w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, które w oczach polskiego prawa są krajami stosującymi szkodliwą konkurencję podatkową. Przedsiębiorstwo, które równocześnie jest podmiotem powiązanym określa dochód w drodze oszacowania za pomocą porównywania ceny odsprzedaży i rozsądnej marży, a także zysku transakcyjnego. Uzyskana wówczas kwota stanowi cenę transferową, jaka stosowana jest w przypadku przedsiębiorstw powiązanych ze sobą i odbiega ona od cen, które stosowane są na rynku.

Transakcje z podmiotami powiązanymi czasami narażone są na nieprawidłowe ustalenie ceny transferowej – wówczas niezbędne może okazać się odpowiednie uprzednie porozumienie cenowe pomiędzy stronami.

Bezproblemowa zmiana biura rachunkowego

Interesuje Państwa bezproblemowa zmiana biura rachunkowego? Zastanawiają się Państwo co zrobić, aby bezpiecznie zakończyć współpracę z obecnym biurem rachunkowym?

Nasze biuro rachunkowe oferuje solidną oraz kompleksową pomoc w zakresie zmiany biura rachunkowego – przeprowadzamy całą procedurę wraz z przeniesieniem dokumentów do naszej siedziby. Specjaliści skontaktują się z poprzednim biurem oraz ustalą szczegóły przeprowadzenia procesu zmiany.

Dlaczego warto zdecydować się na współpracę z nami po zmianie biura?

Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że częstym powodem zmiany biura rachunkowego są ceny za świadczone usługi. Nasze biuro gwarantuje Państwu, że ceny uzależnione są od ilości dokumentów księgowych. Ten system daje gwarancję, że Klienci nie przepłacają za księgowość.

Wieloletnie doświadczenie naszego biura zapewnia również profesjonalną obsługę w zakresie księgowości, prawa oraz podatków.

Zainteresowanych zmianą biura rachunkowego oraz nawiązaniem współpracy z profesjonalnym biurem rachunkowym zapraszamy do kontaktu w celu zapoznania się ze szczegółami oferty.

Zmiana biura rachunkowego w trakcie roku

Zarząd spółki ma możliwość podjęcia decyzji o przekazaniu ksiąg rachunkowych w trakcie roku w ręce innego biura rachunkowego niż dotychczas.

Przepisy ustawy o rachunkowości przewidujące możliwość powierzenia prowadzenia ksiąg rachunkowych przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 11 ust. 2 ww. ustawy) nie wskazują, iż przekazanie to musi nastąpić z początkiem roku obrotowego.

W takim przypadku istotne jest:

– poinformowanie właściwego Urzędu Skarbowego o miejscu prowadzenia ksiąg rachunkowych w terminie 15 dni od dnia ich wydania,

– zapewnienie dostępności ksiąg rachunkowych wraz z dowodami księgowymi uprawnionym organom zewnętrznej kontroli lub nadzoru w siedzibie jednostki lub w miejscu sprawowania zarządu albo w innym miejscu za zgodą organu kontroli lub nadzoru.

Pomożemy bezpiecznie przeprowadzić zmianę biura rachunkowego – wystarczy zdecydować się na współpracą z naszą kadrą specjalistów księgowych. Bezpłatna pomoc w zakresie dopełnienia wszystkich formalności.

Profesjonalna księgowość

Prowadzenie księgowości firmy to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Do czynności tych należy podejść bardzo skrupulatnie, ponieważ wszelkie nieścisłości w firmowej dokumentacji wykryte przez Urząd Skarbowy wiążą się z poważnymi konsekwencji prawnymi, na przykład wysoką grzywną.

Aby uniknąć tych niedogodności prowadzenie firmowej księgowości warto zlecić specjalistom. W tym celu optymalne okazują się usługi biur rachunkowych. Po pierwsze jest to wariant o wiele tańszy niż etatowe zatrudnienie księgowego, który prócz wynagrodzenia zakłada również konieczność opłacenia jego składek ubezpieczeniowych oraz wyposażenia miejsca pracy.

Biuro rachunkowe skupia w sobie zespół specjalistów, dzięki czemu gwarantują w pełni profesjonalny pakiet usług. Jednakże w razie wystąpienia jakichkolwiek nieścisłości w dokumentacji podczas kontroli skarbowej to właśnie biuro rachunkowe bierze pełną odpowiedzialność za wynikłe z tego tytułu konsekwencje. Bardzo ważne jest zadbanie, aby zatrudniona przez nas jednostka dysponowała polisą OC, gdyż wyłącznie w ramach tego ubezpieczenia możemy ubiegać się o zadośćuczynienie.

Zmiany w cenach transferowych od 2019

Ceny transferowe to ceny, które ustalane są pomiędzy podmiotami powiązanymi, prowadzącymi wspólne transakcje. Zgodnie z przepisami obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych ustalany jest dwustopniowo. Do sporządzenia dokumentacji zobligowani byli podatnicy, których przychody lub koszta przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartość 2 miliona euro, a podstawowy próg transakcji wynosił 50 tysięcy euro i zwiększał się w związku z przychodami firmy.

Nowe regulacje w tym celu przewidują podniesienie progów dokumentacyjnych, według których po przekroczeniu 10 miliona złotych netto dla transakcji zakupu/sprzedaży rzeczowych aktywów obrotowych lub środków trwałych pojawia się obowiązek dokumentowania transakcji.

Dodatkowo przywilejem, który wprowadzony został w życie od 2019 roku polega na zastąpieniu składanego dotychczas uproszczonego sprawozdania CIT lub PIT informacją o cenach transferowych, które sporządzane są w formie elektronicznej. Nowo sporządzony dokument będzie wnikliwie opisywał transakcje dokonywane pomiędzy podmiotami wraz z ceną, jaka została przez strony ustalona.

Pracownicze Plany Kapitałowe

Na początku tego artykułu warto zaznaczyć, że podstawowym aktem prawnym regulującym zasady tworzenia i działania pracowniczych planów kapitałowych w Polsce jest ustawa o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. poz. 2215), która została uchwalona przez Sejm w dniu 4 października 2018 r. i weszła w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z zasadami według których mają funkcjonować Pracownicze Plany Kapitałowe każda osoba zatrudniona zostanie zapisana do programu automatycznie, przy czym będzie mogła zrezygnować z dokonywania wpłat do PPK na podstawie pisemnej deklaracji złożonej podmiotowi zatrudniającemu.

Pracodawca będzie zobligowania do zawierania umów PPK w imieniu pracowników z instytucjami finansowymi:
– fundusz inwestycyjny zarządzany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych
– fundusz emerytalny zarządzany przez PTE
– pracownicze towarzystwo emerytalne
– zakład ubezpieczeń oferujący ubezpieczenie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym

Świadectwo pracy kod QR

Ostatnio coraz głośniej mówi się o planowanych zmianach, które mają być wprowadzone przez Ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej. Celem wprowadzanych zmian jest pomoc osobom z dysfunkcją wzroku w zakresie odczytywania informacji zawartych na świadectwie pracy.

Jak w praktyce wyglądać będzie świadectwo pracy kod QR?

Projekt zmian zakłada, że kod QR na każdej stronie pomocniczego wzoru świadectwa pracy będzie obejmował: rodzaj dokumentu, numer strony i jej orientację oraz ogólną liczbę stron.

Kod zamieszczony na ostatniej stronie będzie informował o miejscu złożenia podpisu.

Ogromną zaletą wprowadzenia tych zmian jest to, że osoby używające odpowiednio oprogramowanych urządzeń przenośnych (np. smartfonów) będą mogły, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, skanować i odczytywać fotokody.

Świadectwo pracy kod QR – wprowadzone zmiany umożliwią usprawnienie zwiększające niezależność na rynku pracy osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu wzroku.

Projekt rozporządzenia nakłada również na pracodawców obowiązek zniszczenia poprzednio wydanego świadectwa pracy świadectwo pracy w sposób uniemożliwiający odtworzenie jego treści.

Odpowiedzialność biura rachunkowego za błędy

Coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z usług biura rachunkowego. Tym sposobem opłacając miesięczny abonament otrzymują profesjonalną obsługę księgową.

Korzystając z usług biura rachunkowego przede wszystkim nie musimy zatrudniać księgowego na etat, a wraz z tym wyposażać jego miejsca pracy oraz opłacać jego składek ubezpieczeniowych. Nasze opłaty ograniczają się do zapłaty za konkretne czynności wykonane przez biuro. Zakres tych czynności zależy od wybranego pakietu oraz umowy zawartej pomiędzy przedsiębiorcą, a biurem.

Nasuwa się jednak pytanie odnośnie odpowiedzialności biura rachunkowego za swoje błędy. Warto podkreślić, że za wszelkie zobowiązania podatkowe odpowiada przedsiębiorca niezależnie od tego czy swoje rozliczenia powierzył specjalistom, czy wykonuje je samodzielnie. Biuro z kolei ponosi odpowiedzialność bezpośrednio przed swoim klientem. W razie nieprawidłowej działalności biura przedsiębiorca może ubiegać się o naprawienie wyrządzonej szkody oraz o odszkodowanie. W tym celu konieczne jest jednak zawarcie odpowiedniej adnotacji na umowie zawieranej z biurem.

Zmiany w split payment

Zgodnie z postanowieniami Komisji Europejskiej istnieje możliwość wprowadzenia split payment, czyli mechanizmu podzielonej płatności w VAT. Na jakie zmiany w split payment muszą przygotować się podatnicy?

Mechanizm podzielonej płatności, który ma zacząć obowiązywać od listopada 2019 roku zakłada, że w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami będącymi podatnikami podatku VAT dokonywana zapłata jest dzielona między dwa rachunki – kwota netto wpływa na ogólny rachunek przedsiębiorcy, z którego może on korzystać bez ograniczeń, a kwota podatku VAT wynikająca z transakcji wpływa na powiązany z rachunkiem ogólnym rachunek VAT. Rachunek ten jest przy tym tworzony automatycznie, niezależnie od woli jego posiadacza. To nabywca towarów i usług, który dokonuje płatności, ma bowiem decydować, czy dokonując zapłaty, cała kwota brutto ma wpływać na zwykły rachunek sprzedającego, czy też płatność powinna zostać podzielona pomiędzy dwa rachunki.

Ze środków zgromadzonych na rachunku można skorzystać w jeden z poniższych sposobów:

– zapłacić swojemu dostawcy kwotę podatku VAT związaną z dokonywaną transakcją (i tylko na jego rachunek VAT) – zapłata wartości netto odbywa się wówczas przy wykorzystaniu rachunków zwykłych,
– wpłacić VAT do Urzędu Skarbowego zgodnie z kwotą wskazaną w składanej deklaracji VAT,
– „uwolnić” środki z rachunku VAT po akceptacji wniosku podatnika przez organy podatkowe.

Księgowa

Księgowość, podatki i rachunkowość to nieodłączne działy, które obowiązują każdego przedsiębiorcę w momencie otwarcia własnej działalności gospodarczej.

Księgi i ewidencje firmy prowadzone powinny być rzetelnie, bezbłędnie oraz sprawdzalnie. Każda osoba uprawniona do kontrolowania ewidencji musi znać obowiązujące przepisy i regulacje prawne, a także uczciwie i w sposób prawidłowy wykonywać powierzone zadania o naturze finansowej.

Przedsiębiorca może skorzystać z usługi biura rachunkowego, zatrudnić księgową lub samodzielnie prowadzić rozliczenia i sporządzać dokumentację.

Do głównych obowiązków podmiotów zewnętrznych należy ewidencja ksiąg rachunkowych, analiza faktur oraz zarządzanie finansami firmy. W zależności od zajmowanego stanowiska księgowy może również rozliczać VAT, przygotowywać bilanse finansowe oraz wyliczać składki, a następnie wprowadzać je do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Osoby uprawnione do prowadzenia księgowości czuwają nad prawidłowym przebiegiem wszelkich operacji, transakcji oraz dokumentacji firmy, a więc przedsiębiorca otrzymuje pełną gwarancję zatrudniając ekspertów.