CRBR – kto podlega obowiązkowemu zgłoszeniu do rejestru? Jakie kary grożą za niedopełnienie obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Sądowym?
CRBR – co to jest?
CRBR, czyli Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych stanowi system pozwalający na gromadzenie i przetwarzanie informacji o osobach sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką.
Warto podkreślić, że niedopełnienie obowiązku rejestracji podmiotu w CRBR może przyczynić się do poważnych ograniczeń związanych z prowadzoną działalnością.
CRBR – jaki jest cel rejestru?
Celem utworzenia rejestru CRBR jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Korzystanie z informacji zamieszczonych w CRBR jest całkowicie bezpłatne.
Funkcjonowanie CRBR przyczynia się do zwiększenia kontroli przepływu informacji oraz zwiększenia zaufania rynku finansowego i uczestników obrotu gospodarczego.
Podstawa prawna:
Podstawą funkcjonowania rejestru w Polsce jest ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2020 r., poz. 971).
Beneficjent rzeczywisty – kim jest?
Pełna definicja beneficjenta rzeczywistego znajduje się w art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2020 r., poz. 971).
Mianem beneficjenta rzeczywistego określamy m.in. osobę/osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad danym podmiotem.
• spółki kapitałowe ▸ wspólnicy posiadający więcej niż 25% liczby głosów lub udziałów/akcji w kapitale zakładowym spółki
• spółki osobowe ▸ wszyscy wspólnicy
Obowiązek zgłoszenia podmiotu do CRBR
Zgłoszenie podmiotu do CRBR dotyczy takich podmiotów jak:
- spółki jawne,
- spółki komandytowe,
- spółki komandytowo-akcyjne,
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
- proste spółki akcyjne,
- spółki akcyjne (z wyjątkiem spółek publicznych),
- fundacje,
- spółdzielnie,
- stowarzyszenia.
Warto również tutaj podkreślić, że podmioty zobowiązane są również do aktualizacji danych ujawnionych w rejestrze CRBR.
Wniosek do CRBR – jakie dane powinien zawierać?
▸ dane spółki:
- nazwa (firma),
- forma organizacyjna (np. spółka komandytowo-akcyjna),
- siedziba,
- numer w KRS,
- numer NIP.
▸ dane beneficjenta rzeczywistego i osób, które reprezentują spółkę:
- imię i nazwisko,
- obywatelstwo,
- państwo zamieszkania,
- numer PESEL albo datę urodzenia w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL,
- informacje o wielkości i charakterze udziału lub uprawnienia, które posiada.
oraz dodatkowo:
- oświadczenie o prawdziwości przekazywanych danych pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Jak złożyć wniosek do CRBR?
Zgłoszenia powinna dokonać osoba uprawniona do rejestracji spółki.
W celu dokonania zgłoszenia należy złożyć wniosek w formie elektronicznej wraz z opatrzeniem wniosku profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
W przypadku łącznej reprezentacji podpisy muszą złożyć wszystkie osoby reprezentujące podmiot.
Zgłoszenie do CRBR termin
▸ nowe spółki w terminie 7 dni od momentu uzyskania wpisu KRS.
Brak wpisu w CRBR a problemy z bankiem
Zgodnie z obowiązującą ustawą AML banki uprawnione są do weryfikacji danych w rejestrze CRBR oraz kontroli czy podmiot jest wpisany w CRBR.
W przypadku braku wpisu w CRBR bank uprawniony jest m.in. do odmowy założenia rachunku bankowego lub udzielenia kredytu.
Dodatkowo banki mają prawo zgłosić podmiot do Ministra Finansów, który dokona weryfikacji danych.
Zgłoszenie do CRBR oferta i pomoc biura rachunkowego Modrzejewski
Nasze biuro rachunkowe oferuje kompleksową pomoc w zakresie przygotowania i złozenia wniosku CRBR.
Szybka rejestracja firmy w CRBR – spółki, fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie.