Sprawozdanie finansowe w spółce

Każda firma prowadząca pełną księgowość zobowiązana jest do sporządzenia sprawozdania finansowego po zakończeniu roku obrotowego. To sprawozdanie jest dla jednostki oraz organów, którym się je przekazuje dokładną informacją o stanie finansowo-majątkowym oraz o osiągniętym zysku. Sprawozdanie finansowe zawiera między innymi rachunek zysków i strat oraz bilans – zestawienie aktywów i pasywów, które doskonale mogą pokazują sytuację jednostki gospodarczej.

Sprawozdanie w zależności przez jaką jednostkę jest sporządzane, może składać się z innych dokumentów. Obowiązkowo muszą znaleźć się wspomniane wcześniej dokumenty – rachunek zysków i strat oraz bilans, a także wprowadzenie do sprawozdania oraz dodatkowe informacje i objaśnienia. W niektórych sprawozdaniach, które będą poddawane audytowi finansowemu dodatkowo trzeba zamieścić: zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym, rachunek przepływów pieniężnych. Spółki kapitałowe mają obowiązek sporządzania również sprawozdania z działalności, które dołącza się do sprawozdania finansowego.

Księgowość spółki z o.o.

Spółka z o.o. należy do spółek handlowych, kapitałowych. Jak te spółki posiada osobowość prawną, a poprzez to zobowiązana jest przepisami ustawy o rachunkowości do prowadzenia księgowości w formie księgi rachunkowej czyli pełnej rachunkowości. Chociaż istnieją metody prowadzenia uproszczonej księgowości, ich zastosowanie w spółce z o.o. nie jest możliwe.

Księgowość prowadzona w spółce z o.o. Może być dużym utrudnieniem dla właściciela spółki, bowiem metoda ta jest wyjątkowo rozbudowana, a dodatkowo jej prowadzenie jest szczegółowo regulowane przepisami księgowymi.

Księgowość w formie księgi rachunkowej może być prowadzona tradycyjnie – w formie papierowej, ale w dzisiejszych czasach konieczne jest korzystanie z profesjonalnych programów komputerowych. Niestety ich zakup może być sporym wydatkiem, tak jak zatrudnienie księgowej do prowadzenia księgowości spółki z o.o. To właśnie wada prowadzenia pełnej księgowości – koszty, dużo wyższe niż przy prowadzeniu uproszczonej księgowości.

Zmniejszenie kosztów związanych z prowadzeniem księgowości w spółce z o.o. można osiągnąć decydując się na zlecenie tego obowiązku biuru rachunkowemu.

Prowadzenie księgowości

Księgowość to nie tylko ewidencja operacji gospodarczych w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów czy w Księgach Rachunkowych, ponieważ to również stała kontrola finansowa jednostki, a także przewidywanie przyszłych sytuacji gospodarczych, które mogą w dużym stopniu zmienić stan finansowy jednostki.

Dobrze prowadzona księgowość zależy od osoby nad nią czuwającej, w takim razie od indywidualnej księgowej bądź biura rachunkowego, któremu zlecone zostało zajmowanie się sprawami księgowymi podmiotu gospodarczego. O tym jak ważne jest prawidłowe prowadzenie spraw księgowych w firmie wie, albo powinien wiedzieć niemal każdy przedsiębiorca, chcący osiągnąć sukces gospodarczy i osiągać zaspokajające zyski ze sprzedaży czy świadczenia usług.

Podjęcie decyzji na temat korzystania z usług biura rachunkowego powinno być w pełni przemyślane. Warto dopasować pakiet usług do swoich potrzeb – do potrzeb przedsiębiorstwa. Jeżeli potrzebujecie Państwo pomocy w prowadzeniu własnej księgowości zapraszamy do kontaktu, z miłą chęcią odpowiemy na każde przesłane do nas zapytanie.