Dla kogo zwolnienie z VAT?

Zwolnienie z płatności podatku VAT nie obowiązuje niestety wszystkich przedsiębiorców. Zwolnieniem objęta jest pewna grupa działalności.

Największym ograniczeniem jest z pewnością limit, który wynosi 200 000 złotych obrotów w roku. Większość dużych firm nie zmieści się w tej skali, ponieważ ich obroty przekraczają podaną kwotę.

Z racji tego zadaje się pytanie dla kogo zwolnienie z VAT?
Można stwierdzić, że obejmie ono mniejsze i mniej rozwinięte przedsiębiorstwa. Istnieją również branże, które bez względu na obroty nie zostaną objęte żadnymi ulgami podatkowymi. Są to następujące podmioty:

Sprzedawcy:
– metali szlachetnych
– towarów objętych podatkiem akcyzowym
– budynków
– nowych samochodów

a także:
– doradcy
– prawnicy
– jubilerzy

Warto więc zorientować się dla kogo zwolnienie z VAT jest możliwe do uzyskania. Podatek VAT jest dla przedsiębiorców uciążliwy, a skoro można skorzystać z ulg to jest to spora korzyść.

Brak konieczności wypełniania deklaracji VAT i dokumentowania zakupów i sprzedaży VAT.

Dodatkowo brak potrzeby zgłaszania się jako podatnik VAT.

Zmiana biura rachunkowego

Sytuacje z nieprawidłowościami w biurach czasami się zdarzają. Przygotowany na takie okoliczności musi być każdy przedsiębiorca, który powierza księgowość firmy, zewnętrznym podmiotom.

Należy pamiętać, że:

  • za błędy księgowego w urzędzie odpowiada właściciel firmy,
  • nie ma prawnego obowiązku zamknięcia roku obrotowego w tym samym biurze rachunkowym,
  • w każdej chwili można podjąć się kroku, jakim jest zmiana biura rachunkowego,
  • każde biuro ma obowiązek wydania pełnej dokumentacji na żądanie Klienta,
  • zmiana biura rachunkowego nie jest skomplikowana,
  • biuro rachunkowe jest zobligowane posiadać polisę OC, z której Klient w przypadku strat, może ubiegać się o odszkodowanie.

Jeśli uważacie Państwo, że zmiana biura rachunkowego jest konieczna, nie ma się nad czym zastanawiać.

Ryzyko związane z nieodpowiednim prowadzeniem księgowości jest na tyle duże, że lepiej w porę przenieść swoją księgowość tam, gdzie będzie ona należycie prosperowała.

Jeśli potrzebna Państwu pomoc przy zmianie biura, to można skontaktować się z profesjonalistami, którzy doradzą i pomogą w dokonaniu wszelkich formalności.

Zmiana biura księgowego pomoc

W procesie takim, jakim jest zmiana biura księgowego pomoc może okazać się konieczna.

Do kogo zgłosić się w tej kwestii?
Najprościej i najwygodniej udać się do nowego biura księgowego, które często w swoich usługach oferuje pomoc w zmianie biura i załatwia formalności zakończenia współpracy z poprzednim usługodawcą w imieniu Klienta.

Wyszukiwanie nowego biura księgowego, po uprzednim zawodzie, może okazać się nie lada wyzwaniem.

Sposoby na znalezienie nowego księgowego, który będzie spełniał oczekiwania klienta są następujące:
– rekomendacja/polecenie- większość wyborów dokonuje się tą drogą,
– dostępne w Internecie strony z usługami księgowymi,
– tradycyjny sposób- wybór biura spośród tych znajdujących się w okolicy, w której prowadzimy działalność lub też zamieszkujemy.

W procesie jakim jest zmiana biura księgowego pomoc można uzyskać od profesjonalnych doradców, którzy są biegli w sprawach księgowości. Od poprzedniego biura należy odebrać odpowiednie dokumenty i dokładnie sprawdzić czy nie ma w nich braków.

Zmiana biura rachunkowego krok po kroku

Kiedy są Państwo przekonani, że dotychczasowe biuro księgowe nie spełnia Państwa oczekiwań, warto zorientować się, jak wygląda zmiana biura rachunkowego krok po kroku.

Proces zmiany biura na pewno będzie znacznie ułatwiony, jeśli dokładnie zaplanuje się kolejne czynności, które muszą zostać przeprowadzone.

Zmiana biura rachunkowego krok po kroku:
1. Jeśli decyzja o zmianie została podjęta, to pierwszy krok spełniony.
2. Następnym będzie wypowiedzenie umowy, ponieważ okres wypowiedzenia często obejmuje kilka miesięcy- lepiej zrobić to jak najwcześniej
3. Wypowiedzenie starej umowy to sygnał do poszukiwania nowego księgowego dla swojej firmy. Gdy znajdą Państwo odpowiednią ofertę, czas na podpisanie umowy.
4. Wraz z podpisaniem umowy, dobrze jest podpisać pełnomocnictwo dla biura, które będzie reprezentować klienta w urzędzie. Uprzednio jednak trzeba wymówić pełnomocnictwo poprzedniemu usługodawcy.
5. Ze starego do nowego biura przekazuje się następnie wszystkie dokumenty, umowy spółki oraz numery: KRS, REGON, NIP.
6. Wszelkie dokumenty prowadzone przez poprzednie biuro odbiera się i przekazuje do nowego księgowego.
7. Gdy formalności dopełnione, czas na rozpoczęcie nowej współpracy.

Split payment

Warto zacząć od definicji samego pojęcia split payment. Otóż jest to model podzielonej płatności, dotyczący podatku VAT.

Metoda płatności pojawiła się w Polsce 1 sierpnia 2017 roku- wtedy służyła ona jako alternatywa do tradycyjnej płatności podatku VAT.

Od 1 listopada 2019 roku split payment, dla niektórych branży stało się obowiązkową formą płatności.

Kogo obowiązuje mechanizm podzielonej płatności?

Przede wszystkim, branży objętych reżimem odwrotnego obciążenia w VAT i solidarnej odpowiedzialności podatkowej. Czyli między innymi dostawców:
– odpadów, złomu
– wyrobów ze stali
– paliw samochodowych, olejów smarowych i opałowych
– części do motocykli i samochodów
– węgla
– robót budowlanych i około-budowlanych.

W ustawie uwzględniona jest możliwość wpłaty “zaliczki” jednocześnie stosując metodę split payment.

Wraz z wprowadzeniem reżimu podzielonej płatności uruchomiona została kolejna możliwość, jaką jest dokonywanie przelewów zbiorczych.

Wraz ze zmianami w ustawach, zmieniło się kilka kwestii, natomiast nadal nie możliwe będzie dokonywanie płatności między rachunkami VAT, w różnych bankach i w różnych walutach.

Profesjonalna księgowość w Krakowie

Kompleksowa obsługa księgowa to duża zaleta dla przedsiębiorców prowadzących własną działalność gospodarczą. Każda dobrze funkcjonująca firma powinna mieć odpowiednio prowadzoną księgowość. Biuro rachunkowe może w tej kwestii zapewnić zarówno profesjonalną obsługę, jak i doradztwo. Powody, dla których warto jest nawiązać współpracę z biurem księgowym to oszczędność czasu, wsparcie fachowców, bezpieczeństwo oraz niskie koszta prowadzenia działalności.

Każdy właściciel firmy zdaje sobie sprawę, że księgowość to skomplikowana, ale nieodłączna część każdej firmy. Większość przedsiębiorców decyduje się więc na usługę biura rachunkowego, którego pracownicy kompleksowo i profesjonalnie zajmują się rachunkowością firmy. Korzystanie z zewnętrznych usług to obecnie duża korzyść, wygoda i prestiż, dlatego tak wiele osób decyduje się na usługi zdalne.

Dużym plusem biur rachunkowych jest szeroki wachlarz usług, jakie oferują. Zapraszamy więcej do konsultacji, a dobierzemy ofertę pod indywidualne wymagania i potrzeby Klienta.

Analiza cen transferowych

Ceny transferowe to dla niektórych przedsiębiorców dość ważny temat. Zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz prawem podatkowym – ceny transferowe, zwane inaczej transakcyjnymi są cenami stosowanymi we wszystkich transakcjach realizowanych przez powiązane podmioty gospodarcze lub firmy posiadające siedziby w rajach podatkowych.

Ceny transferowe są bardzo popularnym tematem, ponieważ wykorzystywane mogą być między innymi do nielegalnej optymalizacji podatkowej, unikania opodatkowania lub przenoszenia zysków do rajów podatkowych. Ważne jest więc prowadzenie rzetelnej i sprawdzalnej dokumentacji cen transferowych, aby w przypadku kontroli móc potwierdzić organom prowadzenie transakcji z podmiotami powiązanymi zgodnie z obowiązującym prawem.

W celu weryfikacji zgodności dodatkowo można sporządzić analizę danych porównawczych, która umożliwia zastosowanie określonych metod kalkulacji cen rynkowych.

Czemu ceny transferowe są tak popularnym tematem? Między innymi dlatego, że wpłynęło na nie zjawisko globalizacji światowej gospodarki – gdyby nie postępująca integracja gospodarcza i dynamiczny rozwój przedsiębiorstw, wówczas ceny transferowe mogłyby w ogóle nie być używane.

Dokumentacja cen transferowych za 2018

Ceny transferowe to ceny, jakie stosowane są we wszelkich transakcjach realizowanych przez podmioty, pomiędzy którymi występują powiązania lub posiadają siedzibę w rajach podatkowych.

Transakcje z użyciem cen transferowych dotyczą podmiotów powiązanych, pomiędzy którymi istnieją różnego rodzaju relacje – na przykład o charakterze kapitałowym, zarządczym, kontrolnym czy osobowym. Relacje te wpływają również na fakt, że warunki transakcji oraz ceny transferowe odbiegają w pewien sposób od warunków, jakie stosują podmioty niepowiązane.

W niektórych przypadkach mechanizmy cen transferowych wykorzystywane są do przesuwania dochodu w ramach grupy kapitałowej pomiędzy krajami, w tym również do krajów o niższym poziomie opodatkowania. W rezultacie dochód ten nie zostaje opodatkowany w miejscu, w którym został wygenerowany. Aby uniknąć takiej sytuacji stosuje się mechanizmy podatkowe, które zapewniają proporcjonalne opodatkowanie dochodu i zapobiegają nadużywaniu cen transferowych. Jak natomiast dokumentowane są ceny transferowe? Zgodnie z zaleceniami OECD – wdrożona została trójstopniowa dokumentacja, która składa się z lokalnej i grupowej dokumentacji oraz raportowania według krajów.

Cena transferowa

Cena transferowa to inaczej cena, która posiada swoje zastosowanie w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi lub przedsiębiorstwami, które posiadają siedziby w rajach podatkowych. Znaczną część transakcji na rynku biznesowym stanowi przepływ towarów handlowych pomiędzy podmiotami z jednej grupy kapitałowej lub świadczenie usług na rzecz osób prawnych.

Za ceny transferowe uznaje się ceny w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, które w oczach polskiego prawa są krajami stosującymi szkodliwą konkurencję podatkową. Przedsiębiorstwo, które równocześnie jest podmiotem powiązanym określa dochód w drodze oszacowania za pomocą porównywania ceny odsprzedaży i rozsądnej marży, a także zysku transakcyjnego. Uzyskana wówczas kwota stanowi cenę transferową, jaka stosowana jest w przypadku przedsiębiorstw powiązanych ze sobą i odbiega ona od cen, które stosowane są na rynku.

Transakcje z podmiotami powiązanymi czasami narażone są na nieprawidłowe ustalenie ceny transferowej – wówczas niezbędne może okazać się odpowiednie uprzednie porozumienie cenowe pomiędzy stronami.

Bezproblemowa zmiana biura rachunkowego

Interesuje Państwa bezproblemowa zmiana biura rachunkowego? Zastanawiają się Państwo co zrobić, aby bezpiecznie zakończyć współpracę z obecnym biurem rachunkowym?

Nasze biuro rachunkowe oferuje solidną oraz kompleksową pomoc w zakresie zmiany biura rachunkowego – przeprowadzamy całą procedurę wraz z przeniesieniem dokumentów do naszej siedziby. Specjaliści skontaktują się z poprzednim biurem oraz ustalą szczegóły przeprowadzenia procesu zmiany.

Dlaczego warto zdecydować się na współpracę z nami po zmianie biura?

Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że częstym powodem zmiany biura rachunkowego są ceny za świadczone usługi. Nasze biuro gwarantuje Państwu, że ceny uzależnione są od ilości dokumentów księgowych. Ten system daje gwarancję, że Klienci nie przepłacają za księgowość.

Wieloletnie doświadczenie naszego biura zapewnia również profesjonalną obsługę w zakresie księgowości, prawa oraz podatków.

Zainteresowanych zmianą biura rachunkowego oraz nawiązaniem współpracy z profesjonalnym biurem rachunkowym zapraszamy do kontaktu w celu zapoznania się ze szczegółami oferty.